Heikki Patomäki

Kaikki blogit puheenaiheesta Peruskoulu

Neutraalia viestintää

Olin viime viikolla OAJ:n valtuuston kevätkokouksessa valtuutetun roolissa. Keskustelu oli monipuolista ja kiihkeää, etenkin perusopetuksen vuosityöaikakokeiluihin liittyen. Puhuttiin paljon myös OAJ:n viestinnästä asiaan liittyen, ja OAJ:n puolelta vakuutettiin, että asiassa pyritään viestimään neutraalisti ja antamaan jäsenistölle todenmukaista tietoa.

Humanitaarinen maahanmuutto rapauttaa laadukkaan peruskoulumme

Suomen PISA-tulokset ovat laskeneet jyrkästi. Opettajien ammattijärjestö OAJ arvioi tuoreessa uutisessa, että eräs syy tähän on se, että erityisluokkia ja pienryhmiä on lakkautettu viime vuosina rajusti.

Lapsia liikuttanut WAU ry konkursissa

Paljon on pidetty tyhjiä hölö- ja juhlapuheita koulun ja lasten liikunnan yhdistämisestä. Nyt WAY ry on mennyt konkursiin. Ainakin Vantaalla WAU-toiminta on ollut aktiivista.

Suomi menestyy järkiratkaisuilla

Tuntuuko sinusta, että politiikasta olisi kadoksissa järki? Poliitikkojen aika näyttää valuvan toistensa päälle huuteluun. Eduskunnassa pitää tehdä oikeita asioita, järki edellä ja ihmisiä kuunnellen. Järjen käyttö on sitä, että tunnustetaan tosiasiat ja kääritään sen jälkeen hihat. Kääritään ne yhdessä sunnuntaina. Eduskunta tarvitsee uutta järkeä.

Koita ope jaksaa

Helsingin Sanomien uutiseen liittyen pohdin vähän laajemmassakin mittakaavassa opettajuutta ja siihen liittyviä paineita. 

Peruskoulun reistaileva oppimisen tuki remontoitava 

Olen huolissani opettajilta saamastani palautteesta, jonka mukaan heidän arvionsa mukainen tuen tarve ei useinkaan johda toimenpiteisiin. Tilastot vahvistavat tämän vakavan tosiasian. Osa-aikaisen erityisopetuksen määrä on pysynyt entisellään, vaikka tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä on merkittävästi kasvanut.

 

Oppimisen ja koulunkäynnin tuella on keskeinen tehtävä ja siksi sen on oikeasti toimittava. Remontti on välttämätön. Vain näin voidaan varmistaa, että jokainen peruskoulu on hyvä paikka oppia ja opettaa.

 

Inkluusio on hauras


  Nykyistä erityisopetusta kritisoidaan yhä voimakkaammin.Laki muuttui vuosikymmenen vaihtuessa.Moni tutkija, viimeksi tohtori Murtomaa-Lahtinen, ja monet erityisopettajat ovat HS:kin palstoilla kritisoineet inkluusiota.OAJ on arvostellut järjestelmää kauan, osin aiheesta, osin ay-pohjalta.Opettajien työmäärä on kasvanut ja resurssien suhteen kunnat ovat kovin erilaisia. Kohderyhmän kynnys osallistua keskusteluun on korkea.Vanhan tarkkislaisen kirjoitus HS:ssa 7.3 puhutteli.

Irti koulun lykkäämisen häpeästä

Olisi järjetöntä vaatia, että opinnot korkeakoulussa etenisivät valmiuksien ja osaamistason sijaan ikävuosien mukaan. Miksi ihmeessä peruskoulussa, jossa erot lasten kehitystasossa ovat vieläpä suuret, opetus kytketään ikävuosiin? Jokainen vanhempi tietää, että lapset ovat yksilöitä, jotka kasvavat ja kehittyvät eri tahtia.

Erityisopetus ja erilaisiksi leimattavat lapset

Helsingin Sanomat on uutisoinut tänään erityistä tukea oppimiseensa tarvitsevien lasten vaikeuksista päästä pienryhmäopetukseen. Olen pitänyt asiaa esillä Helsingin valtuustossa ja kasvatus- ja koulutuslautakunnassa. Pyysin selvityksen erityisluokkapaikkojen jonotilanteesta. Helsinki oli tällöin asettamassa prosenttimääräisen tavoitteen erityisluokkien määrän vähentämiseksi.

Koulutusjärjestelmää on uudistettava kokonaisuutena

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tavoitteena on luoda perusta ihmisen oppimispolulle. Laadukas pedagoginen toiminta varhaiskasvatuspalveluissa on turvattava, jotta sosioekonomisen taustojen väliset erot eivät loisi enää jatkossa epätasa-arvoa lasten oppimispolulle. Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen pitkällä aikavälillä ja osa-aikaisen maksuttoman varhaiskasvatuksen mahdollistaminen jokaiselle suomalaiselle lapselle tulee aloittaa seuraavalla vaalikaudella. Tämän lisäksi esiopetus on laajennettava koskemaan myös kaikkia 5-vuotiaita lapsia.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä