Globaali poliittinen talous auttaa ymmärtämään, mitä Marokossa tapahtuu
Taas kerran Ulkopoliittisen instituutin edustajat antavat lausuntoja asioista, joista he eivät vaikuta tietävän juuri mitään. Terrorismin tutkija Teemu Tammikko kertoo valtalehdelle, että ”tässä vaiheessa ei voi sanoa, onko terrorismilla ja Marokolla selvää yhteyttä vai ei”. Hän kuitenkin toteaa fiksusti, että kun Marokosta muuttaneet tekevät iskuja Euroopassa, heitä ”yhdistää maahanmuuttajatausta”.
YLE esiintyy vaihteeksi edukseen haastattelemalla marokkolaistaustaista Helsingin yliopiston tutkijaa Maria Pakkalaa. Pakkala näkee uskonnollisen radikalisaation olevan seurausta Marokon talousvaikeuksista. Jutussa todetaan, että Marokossa joka neljäs nuori on tällä hetkellä työtön. Maailmanpankin mukaan viime vuonna 1,7 miljoonaa 15–24-vuotiasta marokkolaista oli ilman työtä tai opiskelupaikkaa.
Pakkala toteaa, että ”kun talousvaikeudet vain jatkuvat ja jatkuvat, ihmiset radikalisoituvat helposti. Ajatus on, että jos vain noudatettaisiin islamin oppeja, kaikki menisi paremmin, myös talous. Tähän valheeseen on kouluttamattomien nuorten helppo uskoa ja ääriliikkeet saavat lisää kannatusta.”
Robert Cox (s. 1926) on yksi tunnetuimpia globaalin poliittisen talouden tutkijoita. Hän työskenteli ensin neljännesvuosisadan kansainvälisessä työjärjestössä ILO:ssa ennen kuin siirtyi akateemiseen maailmaan. Cox alkoi tutkia Bretton Woods –järjestelmän rapautumista ja yhä laajemmalle leviävää uusliberalisaatiota, hyödyntäen muun muassa Antonio Gramscin ja Karl Polanyin käsitteitä ja ideoita.
1990-luvulla Cox ennakoi maailman tulevaa kehitystä. Hän oletti aikamme ”karun markkinautopian” (Polanyi) johtavan laajaan vastareaktioon. Usko vallitseviin globalisaatioperiaatteisiin alkaa heikentyä. Erojen jyrkkeneminen eri maissa johtaa identiteettipolitiikkaan, jonka myötä nationalismi nousee ja ”islam muodostuu metaforaksi kolmannen maailman kapinaa länsimaista kapitalistista ylivaltaa vastaan”. Toinen, rinnakkainen tendenssi vie kohti talousblokkien maailmaa, jossa kilpailu maailmanmarkkina- ja raaka-aineosuuksista kiihtyy.
Coxin ennakoinnit ovat osuneet aika hyvin kohdalleen. Globaali poliittinen talous auttaa ymmärtämään myös Marokon kehitystä, josta on olemassa kaksi jyrkästi erilaista tarinaa. Uusliberaalia globalisaatiota tukevien kansainvälisten järjestöjen tarinan mukaan Marokko on viime vuosikymmeninä tehnyt monia rakenteellisia ja muita uudistuksia, jotka ovat kantaneet hedelmää. Talous on kasvanut ja maa vaurastunut, vaikka ongelmia vielä onkin, kuten esimerkiksi riippuvuus maataloudesta ja sitä kautta säävaihteluista. (Ks. esim. tämä, tämä ja tämä)
Kansalaisaktivistien ja kriittisten tutkijoiden tarinan mukaan Marokossa on toteutettu radikaali uusliberaali ohjelma, joka on ajettu läpi despoottisin keinoin, ja joka on jakanut maan kahtia. Mega-hankkeiden Marokosta löytyvät Tanger-Med-satama, moottoritiet, suurnopeusjunat (ranskalainen TGV), ylellisiä autoja, huviloita, palatseja ja turistikohteita, joissa on suuret uima-altaat ja laajat golf-kentät. Kuitenkin inhimillisen kehityksen mittareilla Marokko on köyhä kehitysmaa, vasta jossain sijalla 120-130, ja marokkolaiset ovat käyneet koulua keskimäärin alle viisi vuotta, mikä on selvästi alle koko maailman keskiarvon. Tavalliset ihmiset on pakotettu sään ja markkinoiden hintavaihteluiden armoille. Marokossa on massoittain köyhiä irtolaisia ja merkittävä osa väestöstä toimii virallisen talouden ulkopuolella. (ks. esim. tämä, tämä ja tämä)
Tarinat on suhteellisen helppo yhdistää (ks. esim tämä). Marokon talous on kasvanut myös henkeä kohden laskettuna, mutta talousliberalismin ”trickle down” -mekanismi (eli murusia tippuu myös köyhien pöydälle) ei ole taaskaan toiminut. Superrikkaiden ja miljonäärien määrä on kaksinkertaistunut vuoden 2000 jälkeen, mutta köyhyyden väheneminen on kyseenalaista tai tulkinnanvaraista. Äärimmäisin köyhyys on keskittynyt maaseudulle, mutta kaupungeissa nuorisotyöttömyys on 40% – siis samaa luokkaa kuin eurokriisistä pahiten kärsineissä maissa.
Ihmiset elävät pidempään ja varsinkin kaupungeissa koulutus on lisääntynyt, mutta samalla odotukset ovat muuttuneet. Nuorisotyöttömyys on erityinen ongelma maassa, joka on juuri läpikäynyt nopean väestönkasvun vaiheen, ja jossa 45% väestöstä on alle 25-vuotiaita. Heikkojen tulevaisuudennäkymien takia neljä miljoonaa marokkolaista on muuttanut pois maasta, useimmat heistä Eurooppaan. Viime vuosina poismuuttajia on odottanut eurokriisin, uusliberaalien rakenteellisten uudistusten, syrjäytymisen ja maahanmuuttovihamielisten liikkeiden luoma nuiva EU-todellisuus.
Aivan kuten Euroopassa, Yhdysvalloissa ja monissa Aasian maissa, myös Marokossa nationalistinen populismi on noussut politiikan valtavirtaan. Marokossa populistien vihollisia eivät ole maahanmuuttajat, pakolaiset tai vähemmistöryhmät, vaan ne, jotka uhkaavat maan kansallista integriteettiä, erityisesti Länsi-Saharan itsenäisyyden kannattajat ja Algeria. Kun yhteinen vihollinen on nimetty, voivat hallituksessa olevat populistit jatkaa ”talousuudistuksia”, jotka ”tekevät kipeää” niin tavallisille ihmisille kuin koko taloudelle ja hyödyttävät eniten vaurainta yläkerrostumaa – aivan kuten perussuomalaiset ovat Suomessa tehneet ja Trump Yhdysvalloissa (ks. esim. tämä)
Uskottavan demokraattisen vasemmistolaisen vaihtoehdon puuttuessa – autoritäärinen arabisosialismi ja NL:n romahdus tuhosivat vasemmiston uskottavuuden alueella – ainoa vaihtoehto näyttäisi olevan radikaali islam. Liike on kielletty Marokossa ja pienkin epäilys liikkeen tukemisesta saattaa johtaa pidätykseen. Vaikuttaa luontevalta olettaa, että alttius (i) muuttaa Marokosta paremman tulevaisuuden toivossa ja (ii) uskoa islamilaiseen vaihtoehtoon korreloivat ainakin jossakin määrin. Historiasta tiedämme myös, että 18-30 vuotiaat nuoret miehet ovat vastuussa suurimmasta osasta väkivallantekoja, oli kyse rikollisuudesta, poliittisesta väkivallasta tai sodista. Isisin riveissä sotii tai on sotinut ehkä 1500 marokkolaista.
Analyysi on karkeasti yhteensopiva Coxin ennakoinnin kanssa. Erojen jyrkkeneminen, epävarmuuden lisääntyminen ja heikot tulevaisuusodotukset ovat johtaneet identiteettipolitiikkaan. Populistinen nationalismi on noussut ja islam muodostunut metaforaksi kapinalle länsimaista kapitalistista ylivaltaa vastaan.
Viime vuosikymmeninä pohjoismaisesta sosiaalidemokraattisesta Suomesta on vaiheittain tehty osa uusliberaalia länttä, joka aktiivisesti ajaa länsimaista kapitalistista ylivaltaa. Liekö sitten ihme, että Suomen profiili on vahvistunut radikaali-islamistisessa propagandassa? Kuten aina ennenkin, 1+1=2.
Heikki Patomäki
PS. Lokakuussa ilmestyvästä kirjastani Disintegrative Tendencies in Global Political Economy: Exits and Conflicts (Lontoo: Routledge) löytyy yksilöidympi, vivahteikkaampi ja syvempi analyysi niistä mekanismeista ja prosesseista, jotka ovat meidät tähän johtaneet.
Hyvä Heikki Patomäki, voisitteko valaista, miksi marokkolaisia on turvapaikanhakijoina. Ulkoministeriömme juuri lukemani tämänvuotisen tiedotteen (laiskuuttani en mene tarkentamaan numeroa ja päivämäärää) Marokko on suhteellisen vakaa ja turvallinen maa.
Ilmoita asiaton viesti
Marokon islamistit joutuvat ilmeisesti poistumaan maasta välttääkseen vangituksi joutumisen. Marokon muslimihallituksella lienee paljon terveempi suhtautumistapa islamismiin kuin Suomen hallituksella.
Ilmoita asiaton viesti
Ei jeesus tätä marxilaisen yhteiskunta-analyysin ja kriittisen teorian roskaa. Ikäänkuin sosioekonomiset tekijät tai kulttuurillinen hegemonia ratkaisisivat yhteiskunnallisissa ilmiöissä kaiken ja kaikki on luokkataistelua tai kamppailua hegemoniasta.
Jos katsoo Maailmanpankin tilastoja, käy ilmi, että:
1) Marokon bkt on 2,5-kertaistunut tällä vuosituhannella
2) köyhyys on vähintään puolittunut 20 vuoden aikana
3) GINI-kerroin on ollut vuosikymmenet ennallaan
http://povertydata.worldbank.org/poverty/country/MAR
No, oletetaan kuitenkin huvin vuoksi, että juuri köyhyys radikalisoi. Miksi me emme näe köyhien radikalisoitumista yhtäläisenä ja merkittävänä ilmiönä kaikissa yhteiskunnissa, kuten esitetty teoria ennustaisi?
Ilmoita asiaton viesti
Kenenkään ei pitäisi ottaa vakavasti sellaisia kommentteja, jotka alkavat lauseella ”jeesus … tätä roskaa”.
Hanna Nikkanen on muuten esittänyt loistavan idean: ”Käyttäjän on vastattava kolmeen kysymykseen lukemansa jutun sisällöstä, ja vasta sen jälkeen kommentointi onnistuu”. Kuten Hanna toteaa, ”sonta ei ole ainoa vaihtoehto. Hyvin ylläpidetyt keskustelupalstat vetävät puoleensa kiinnostavia keskusteluita.” https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide…
Ilmoita asiaton viesti
Kommentin aloituskappaleesta en anna Sillanpäälle tyylipisteitä, mutta sitten tulee konkreettisia tietoja ja johtopäätös, jota Patomäki ei kommentoi.
Eli pitäisikö sellaista vastaustakaan ottaa vakavasti, joka ikään kuin muotoseikkojen takia nollaa saadun palautteen?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
”ikään kuin muotoseikkojen…”
Ei ole kyse mistään ”muotoseikoista”. Ne on käytöstavat joita noudattamalla keskustelulla on mahdollisuus olla rakentavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei ota tosissaan sellaisia tutkijoita jotka laulaa poliittisia lauluja. En voi käsittää miten voit olla vielä töissä yliopistossa ja saarnata vasemmistoliiton propagandaa.
Ilmoita asiaton viesti
Espanjassa nuorten työttömyysaste on 39,2%. En ole huomannut espanjalaisen terroristiaallon pyyhkivän yli Euroopan. Johtuisikohan siitä, että islam ei ole Espanjan valtauskonto.
Ilmoita asiaton viesti
Islam voi olla yksi syy, mutta Espanjassa asuneena väittäisin syitä olevan muitakin. Espanjan harmaa talous toiminee huomattavasti paremmin kuin Marokon, tai siis ainakin rahaa liikkuu enemmän. Monet työttömät nuoret tienaavat rahaa erilaisilla pikkuhommilla tai sitten vaikka myymällä kannabista. Tuolla tavoin voi Espanjassa elää paremmin varsinkin jos vielä roikkuu vanhempiensa luona, mikä ei ole maassa mitenkään tavatonta eikä tuota sellaista epäonnistuneen stigmaa kuin vaikka Suomessa. Harmaa talous on ehkäpä tärkein yksittäinen syy miksi työttömät nuoret eivät ole alkaneet kunnolla mellakoimaan Espanjassa. Tietysti se on ongelma valtiolle kun rahaa ei kerry valtion kassaan palveluita pyörittämään, mutta Suomessa ei tulla usein ajatelleeksi ollenkaan tätä harmaan talouden vakautta ylläpitävää puolta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, se kannattaa kategorisesti kieltää fiilispohjalta. Se jos joku on älykäs suhtautumistapa mihin tahansa.
”Asiaperusteesikin” ovat hieman ontuvia.
1) Patomäki kävi BKT:n kehityksen läpi blogissaan
2) Köyhyyden tutkijat ovat lähes täysin hylänneet absoluuttisen köyhyyden käsitteen. Se nimittäin ei kerro oikeastaan mitään hyödyllistä mittausongelmien ja sen yhteiskunnallisten vaikutusten vuoksi.
3) GINI ei välttämättä itsessään kerro mitään. On hieman eri asia elää yhteiskunnassa, jossa rikkaalla on sata kamelia ja köyhällä yksi, kuin yhteiskunnassa, jossa rikas rakentaa muurit valtavan kartanonsa ympärille, ajelee kännissä ja läpällä panssaroidulla maastoautolla ja seilailee maailman meriä nelikerroksisella huvipurrella, köyhän laskeskellessa sortumisvaarassa olevan kerrostalon itsemurhayksiössä josko rahat riittäisivät leipään.
Missä uusliberalismin ja sen talouskriisien runtelemassa maassa ei ole tapahtunut heikkenevässä asemassa olevien radikalisoitumista? Kreikassa se purkautui Golden Dawnin ja Syrizan kautta, Espanjassa Podemoksen, Iso-Britanniassa Brexitin ja Yhdysvalloissa Trumpin kautta. G20:n ja Wall Streetin protestit ovat myös oivia osoituksia radikalisoitumisen oireista.
Vielä loppukevennyksenä lyhyt video eriarvoisuuden vaikutuksista:
https://youtu.be/meiU6TxysCg
Ilmoita asiaton viesti
Puhe köyhyyden puolittumisesta perustuu keskimääräisiin rahatuloihin, eikä ota huomioon ruuan hinnan nousua samalla kun yhä suurempi osa ihmiskunnasta on ostoruuan varassa. Ehkä 40% ihmisistä asuu kaupungeissa eikä siis viljele ruokaa. Tarkempaa tietoa: http://www.villelahde.fi/koyhyysrajan-ylapuolella-…
Sitä paitsi puolet maailman nälkäisistä on maanviljelijöitä. Tätä selittää nonfoodin kasvava osuus tuotannosta: biopolttoaineet, kahvi, tupakka, tee, sokeri, kukat. Näillä et välttämättä perhettä ruoki ollessasi riippuvainen rahataloudesta: välittäjien maksamista ostohinnoista, usein Monsanton siemenmonopolista ja lannoitteiden hinnoista.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys kohtaan yksi: kuinka paljon BKT:n kasvusta johtuu rahatalouteen siirtymisestä ja onko viitattu muutos nominaalisen vai hintatasokorjatun?
Kysymys kohtaan kaksi: miltä mahtavat näyttää indikaattorit jotka mittaavat todellista elämisen tasoa?
Kysymys kohtaan kolme: Kuinka suuri osuus marokkolaistenkaan uusrikkaiden kasvavista tuloista ihan oikeasti näkyy tulotilastoissa vaikuttaen jo ennestään suunnatonta epätasa-arvoa näyttävään ja huononevaan Gini-indeksin tasoon?
P.s. ei liene kovinkaan tyylikästä eikä uskottavuutta parantavaa vedota Jeesuksen oman jeesustelunsa tueksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitän Heikki Patomäkeä ansiokkaasta akateemisesta faktasta. Tilannekuvaus ainakin uusliberaalista globalismista on selvä ja uskottava. Akateemista kirkkautta mielestäni hämärtää katsomustasolla liian tukeva sitoutuminen vasemmistopoliittiseen analyysiin.
Nimittäin islamismin ja jihadismin taustalla on muutakin, pelkkä köyhyys ja kurjuus ei sitä selitä. Monet jihadistien henkilöhistoriat kertovat varakkuudesta ja erittäin etuoikeutetuista tulevaisuudennäkymistä.
Valtiotasolla jihadismin rahoitus näyttäisi liittyvän vauraisiin arabivaltioihin, jotka ajavat politiikkaansa salafismin ja dollaritukun voimin. Esimerkiksi somalialaisia on koulutettu Saudi-Arabiassa, ja ainakin somalialaiset kertovat myös Al-Shabaabin kaltaisten järjestöjen saavan rahoituksensa ja aseensa arabeilta.
Ilmoita asiaton viesti
Hei,
kiitos hyvästä huomiosta.
Olen täysin samaa mieltä. Köyhyys ja eriarvoisuus liittyvät laajempaan dynaamiseen kokemukseen, jossa odotushorisontit ja poliittisen talouden prosessit kohtaavat usein ristiriitaisella tavalla. Uudessa kirjassani keskustelen esim J-käyrä hypoteesista, jossa positiivinen kehitys luo odotuksia, jotka käänteen jälkeen ajavat muutosvaatimuksia ja lietsovat vihaa.
Marokossa radikalisoituminen islamin suuntaan lienee todennäköisintä niiden koulutettujen nuorten miesten (ja osin myös naisten) verkostoissa, joista monet eivät löydä työtä ja paikkaa yhteiskunnassa.
Siksi massiivinen urbaani nuorisotyöttömyys on niin keskeinen ongelma politiikan kannalta. Samalla absoluuttinen köyhyys toimii jatkuvasti läsnäolevana uhkana siitä, mihin itse kukin voi ajautua, jos asiat eivät korjaannu. Elämää varjostaa syvä eksistentiaalinen uhka ja ahdistus.
Absoluuttinen köyhyys on ongelma oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden näkökulmasta, mutta se ei itsessään selitä poliittisia liikkeitä.
Heikki
Ilmoita asiaton viesti
Olen näillä asioilla vaivannut päätäni pitkään, ja yhä useammin ihmetellyt, miksi emme yritä vaikuttaa käyttämääsi termiin ”odotushorisontti”. Sama ilmiö tuntuu aiheuttavan suuren osan vasemmistolais-tyyppisestäkin tuskasta, ja minusta se on jotenkin väärin tästä kärsiviä kohtaan.
Eikö meidän siis kannattaisi yrittää vaikuttaa ”odotushorisonttiin” enemmän, kuin ensisijaisesti vaatia toisilta pois jotain? Koska ei se tuska kuitenkaan helpotu pienestä uusjaosta, ja isompi jako on todettu yhteiskunnallisen kehityksen lamaannuttajaksi.
Toinen kiinnostava kulma on tuo massiivinen urbaani nuorisotyöttömyys. Paljonko siitä on tosiasiassa (ainakin osittain) vapaaehtoista? Koska ruokaa, vaatteita ja katto sentään on, ja mm. digitalisaatio tarjoaa yhä halvempaa ja ilmaista ajaviettoa kadunkulmissa hengailun oheen?
En tiedä, mutta kyselen ääneen.
Ilmoita asiaton viesti
Olen päätynyt tulokseen, että tulonjaon vääristymä on suurimpia radikalisoitumisen syitä. Marokon kansantuote on kasvanut, mutta tavallista kansaa se ei ole hyödyttänyt. Se näkyy jyrkentyneinä tulo- ja varallisuuseroina. Katkerimpia ovat ne, jotka olosuhteiden pakosta ovat voineet vain syrjäytyneinä seurata kehitystä: rikkaiden entistä nopeampaa vaurastumista ja oman suhteellisen köyhyyden syvenemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen siis päätynyt miettimään asiaa myös toisesta suunnasta: olisiko mahdollista saada tuota katkeruutta vähentymään, ymmärtämällä että kyse on ensi sijassa suhteellisen, eikä absoluuttisen köyhyyden lisääntymisestä? Maailmahan on kokonaisuudessaan vuosi vuodelta parempi paikka niin terveyden, viestinnän, teknologian ym. osalta.
Olisiko lyhyehkön ihmiselämämme aikana enemmän iloa, jos emme liian paljon kadehtisi sitä, mitä jonkun rikkaan palatsissa tapahtuu?
Eli jos ihmiset epärealistisen ”odotushorisontin” sijaan keskittyisivät enemmän oman lähiympäristönsä parantamiseen ja työntekoon, he voisivat olla paljon onnellisempia, jopa olla radikalisoitumatta.
Ilmoita asiaton viesti
Sillanpää näki vaivan koota joitain pikkuisia vastaväitteitä blogiin, mutta kiitos tästä huumoripläjäyksestä näin minunkin puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Eilen kuulimme supon suusta sen minkä kaikki tietävät, ei se kotimaa taikka pigmentti vaan ideologia. Marokko on nyt esille pnnistuneen ideologian levityksen kautta, varmaan somen syövereissäjoku ihan oikea marokkolaisten viharyhmä jossa ääri-imaamin sanaa levitetään. Köyhyys? Voi rähmä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Heikki Patomäki, kysyn uudestaan, miksi Suomen Ulkoministeriön poliittisesti vakaaksi ja länsimaisille turisteille turvalliseksi maaksi luokitellusta Marokosta tulee turvapaikanhakijoita.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaan, vaikka minulta ei kysyttykään.
Se selittyy vain ja ainoastaan Suomen turvapaikkapolitiikan totaalisella leväperäisyydellä.
Marokkolaiset voivat viettää Suomessa parin, jopa kolmen vuoden maksetun loman täydellä ylöspidolla.
Ilmoita asiaton viesti
Tosin Turun tappajalla se loma tulee olemaan rajoittuneempi ja pidempi.
Ilmoita asiaton viesti
Osin samasta syytä kuin miksi ihmiset ovat viime syksystä alkaen nousseet kaduille protestoimaan nykyistä hallintajärjestelmää vastaan. Protestit alkoivat kun poliisit murhasivat brutaalisti köyhän kalakaupustelija Mohsin Fikrin. Osin siksi, että Marokon poliittinen järjestelmä vainoaa Länsi-Saharan itsenäisyyden puolustajia ja poliittisen islamin tukijoita. Myös mm homoseksuaalit kokevat vainoa Marokossa. Syitä on monia ja ne on helppo löytää jos haluaa lukemalla netistä vapaasti saatavilla olevia ihmisoikeusraportteja.
Ilmoita asiaton viesti
Maria kirjoitti viime kuussa vähän laajemman artikkelin Marokon keskeisistä levottomuuden aiheista – Hyödyttömän Marokon huuto.
Mitä tulee Afrikan maastamuuttoon, usein ajatellaan, että ihmiset pakenevat köyhyyttä. Valitettavasti intuitio osuu tässä helposti harhaan ja Afrikan ”pakolaisongelma” ei ilmeisesti johdu köyhyydestä tai alikehittyneisyydestä vaan ennemmin modernisoitumisesta ja taloudellisesta kehityksestä.
Artikkelista:
«The crux is that when ‘development’ occurs in poor and marginal countries and areas, aspirations and capabilities to migrate tend to increase simultaneously, explaining the paradoxical phenomenon of development driven emigration booms.»
Katsotaan vaikkapa eteläiseen Afrikkaan. Siellä selvästi vaurain maa (GDP/popula) on Etelä-Afrikka. Se on myös eteläisen Afrikan huippu kontinentaalisessa maastamuutossa suhteessa intrakontinentaaliseen muuttoon.
Matkustaminen maksaa erittäin paljonkin ja sitä rahaa sitten kerätään suvun kesken ja lainataan, että saataisiin joku poika lähtemään tulevien rikkauksien toivossa. Ehkä mukavasti elävästä ylemmästä keskiluokasta ei kovin helposti lähdetä vaaralliselle reissulle, mutta jo köyhemmälle keskiluokan osalle lähteminen kuitenkin avaa mahdollisuuksia, joita muuten ei ole. Köyhimmillä ei mitenkään ole varaa lähteä.
Modernisoituminen vaikuttaa myös sellaisissa tekijöissä kuten viestinnässä. Mitä enemmän afrikkalaiset saavat tietoa elämästä Euroopassa Internetin kautta, yhteyksiä aiemmin lähteneisiin ja turvallisuutta matkustaa, sitä helpompi on lähteä.
Siten Afrikan muutto-ongelma ei välttämättä ratkea nostamalla Afrikan taloutta ja elintasoa, koska se vain mahdollistaa useampien lähtemisen.
Marokosta ja Pohjois-Afrikasta lähdetään paljon Eurooppaan varmastikin myös siksi, että se on lähellä.
Ilmoita asiaton viesti
Väestötieteilijät kummastelivat pitkään miksi pohjois-afrikan maissa ei syty sisällisotaa tai muuta sotaa vaikka väestökäyrät ja työttömyys olivat hälyttävällä tasolla. No, arabikevät tuli sitten muutaman vuoden viiveellä.
Kun ”odotushorisontissa” ei ole mitään, ei työtä, ei opiskelua, ei paikkaa auringossa nuoret miehet radikalisoituvat. Syynä on se, että nuoret naiset eivät suostu perustamaan perhettä tyhjätaskujen kanssa. Tällaisessa tilanteessa ihmisen biologia puuttuu peliin ja seuraa vääjäämättä sota. Sri Lankan ja Ruanda ovat maita joiden väestöstön kasvusta on matemaattisia malleja ja esim. Sri Landan kapinan intensiteetti seuraa väestökäyriä kutakuinkin kellon tarkkuudella.
Joitakin vuosia sitten oli tieto että Algerian väestöstä puolet on alle 15 v, maalla pitäsi olla vahvasti kasvava ja laajeneva talous, että se voisi välttää kriisin.
Ongelma on siis näiden maiden mieletön väestönkasvu suhteessa talouden resursseihin. Mitä asialle voisi tehdä?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Jouni Kivelä kerrotte jokaiselle tuttua taustatietoa, mikä kertauksena on hyvä. Kuitenkin – miten se selittää kohdennetun (naiset) raukkamaisen tappamisen? Islamistikahelit sekä ikävä kyllä media käyttävät termejä taistelija ja soturi. Tappaako taistelija ja soturi viattomia naisia?
Ilmoita asiaton viesti
Richard Dawkinsin mukaan islam käyttää hyväksi nuorten miesten biologista pyrkimystä saada haltuunsa hedelmöityskykyisiä naisia, vieläpä sellaisia jotka varmasti eivät ole raskaan jollekin toiselle miehelle, eli neitsyeitä.
Kun herkkäuskoiselle ihmiselle luvataan 72 kpl tällaisia naisia, hän voi kiihkossaan jopa tapaa itsensä. Asiantila on tietysti irvokas mutta näyttää toimivan.
En ole sata varma, mutta muistaakseni jihadistin uhrien synnit tulevat terrori-iskun puitteissa pestyiksi ja heilläkin on hyvät mahdollisuudet vilahtaa paratiisiin. Näin tekijän ei tarvitse sääliä uhrejaan.
Ilmoita asiaton viesti
«Kuitenkin – miten se selittää kohdennetun (naiset) raukkamaisen tappamisen? Tappaako taistelija ja soturi viattomia naisia?»
Sinällään ei ole mitenkään selvää, että tyyppi minkään tarkoituksellisen jutun vuoksi kohdensi hyökkäystään naisiin. Se voi olla ihan käytännön seuraus siitä, että tyyppi oli aika nuori, pieni ja heiveröinen, eikä välttämättä uskaltanut käydä isojen miesten kimppuun, jotka olisivat voineet vetää lättyyn puukoista huolimatta.
Mutta toki aika raukkamaista kohdistaa hyökkäys lähes puolustuskyvyttömiin.
Ilmoita asiaton viesti
Puukottajaa on varmasti ottanut nuppiin Suomen naisten itsenäisyys ja omillaan toimeen tulo. Marokossa hän köyhänäkin oli sentään aina naisten yläpuolella, mutta ei täällä. Omasta mitättömyuyden kokemisesta syntyi viha naisia kohtaan. Kun viha kasvoi tarpeeksi, se kuohahti yli. Ei tuollaiseen tekoon mitään muuta ideologiaa tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Synnyin evakkomatkalla Forsassa 1941. Palasimme kotiin Antreaan 1942, ja läksimme taas evakkoon 1944. Vietin kiertelevää evakon elämäntapaa lapsuuteni ensimmäiset 8 vuotta. Suomalaisten kohtelu suomalaiselle evakkopikkupojalle ei aina ollut mitenkään sympaattista, enimmäkseen kuitenkin hyvää.
Vihanpidon sijasta olen tehnyt kansainvälistä kehitysyhteistyötä mm. Venäjällä. En tiedä onko se tuottanut tuloksia. Olen kuitenkin parhaani yrittänyt. Vihanpitoa ja tappamista en ymmärrä enkä hyväksy minkään yhteiskuntapoliittisten, sosiologisten, taloudellisten tai kulttuurierojen nojalla.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko jo aika nostaa kissa pöydälle – kirjoittaa ja sanoa ääneen, että islam
on se ongelman ydin. Terroristijärjestöt ovat sivuseikka. Yksi jos taantuu,
tulee toinen sijaan. Islam kaikissa muodoissaan ei sovellu ja synkkaa missään
olosuhteissa arvostamaamme eurooppalaisten liberaalien arvojen maailmaan. Piste.
Ilmoita asiaton viesti
Täsmälleen.
Islam on sekä uskonto että hallintojärjestelmä samaan aikaan.
Ainoa poikkeus on Turkki, tosin sielläkin islamistit ovat saaneet lisää vaikutusvaltaa valtion asioihin.
Euroopassa käytiin uskonsodat satoja vuosia sitten, ja pyristeltiin irti kirkon suorasta vaikutus- ja määräysvallasta.
Islam, koraani ja imaamit ovat edelleenkin arabimaissa ja monissa muissakin ratkaisevia tänä päivänäkin.
Islamilaisilla mailla on mahdollisuus kehitykseen ainoastaan sekularistisessa järjestelmässä, jossa valtio erillisenä ja itsenäisenä hoitaa omat asiansa, ja imaamit hoitavat omansa sekaantumatta valtion politiikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
«islam on se ongelman ydin»
Vain osittain. Ihmiset kuuluvat uskontokuntiin paljolti niiden tarjoaman identiteetin ja moraalisen leiman vuoksi. Kuten historia on näyttänyt, käytännössä kaikilla uskonnoilla voi oikeuttaa väkivaltaa, jos siihen on merkittävä tarve. Ihminen keskeisimmin kamppailee mahdollisuuksista elämässä ja jos on toivotonta löytää niitä laatikon sisäpuolelta, ne etsitään laatikon ulkopuolelta. Tämä pätee niin rikollisuuteen kuin taistelijaksi lähtemiseen. Kuten rikolliset aina rationalisoimalla oikeuttavat tekonsa joillain verukkeilla, niin tekevät terroristitkin, usein uskonnollisen tai poliittisen mytologian kehyksessä. Niin teki myös Breivik ja niin tekivät lukemattomat poliittiset terroristit Euroopassa 1900-luvun loppuvuosikymmeninä.
Islam on ongelma lähinnä siinä, että se on monien maahanmuuttajien ainoa identiteetti ja mytologinen varasto, josta ammentaa oikeutuksia tehdä mitä haluaa. Hankalinta on, että me kantasuomalaiset usein pakotamme sen identiteetin heille, tekemällä oletuksia kaikista Lähi-Idästä tulleista. Jos heidät oletetaan islamisteiksi, he helposti voivat myös omaksua sen roolin.
Hankalaa on myös kaikkien maahanmuuttajien yhdistäminen islamiin. Eilen täällä Turussa hyökättiin kurdin omistamaan pizzeriaan. Kurdin, jotka ovat olleet eturintamassa taistelemassa ISIS:iä vastaan, jotka ovat pääosin hyvin maallisia ja monet eivät laisinkaan muslimeja. Yksi Suomen tunnetuimmista islam-kriitikoista on Alan Salehzadeh, kurdi ja nähdäkseni ateisti. Hänkö olisi yhtä hyvin voinut joutua kadulla koston kohteeksi?
Vaikutus ei välttämättä näy ensimmäisessä maahanmuuttajapolvessa, mutta toinen tai kolmas eivät ymmärrä vanhempiensa uskontoa tai uskonnottomuutta. Ateistimaahanmuuttajan lapsenlapsesta saattaa kasvaa islamisti vain, koska on maahanmuuttaja.
Ilmoita asiaton viesti
Marko Gröngoos, puhutko sinäkin nyt kommentissasi sitä ”Emme saa antaa pelolle valtaa” -kieltä? Jos niin monet löytävät siitä huolimatta että heitä on hellitty ja hoivattu ja asutettu meillä, mytologiset varastonsa täysimääräisesti käyttöönsä, on kyseen oltava suurelta osin kotikutoisuudesta. Että he voivat surutta lähteä tappamaan mahdollisimman monia ympärillään arkiaskareissaan hyöriviä, etupäässä naisia, monesti juuri heidän puolestapuhujiaan?!
Kuinka monet näistä tulijoista ovat kotimaansa taholta viranomaisten helpon mielenterveysongelmaisten poissiivoamisen tulosta mielisairaaloistaan, voi jokainen vain arvailla koska jopa suositun turistimaa Marokon turvapaikanhakijoiden paperit ovat järjestään hukassa… ? Meidän on valtiona ja kansana huomioitava tämäkin mahdollisuus vakavasti. Herätkää jo hyvät ihmiset!
Ilmoita asiaton viesti
”Hankalinta on, että me kantasuomalaiset usein pakotamme sen identiteetin heille, tekemällä oletuksia kaikista Lähi-Idästä tulleista. Jos heidät oletetaan islamisteiksi, he helposti voivat myös omaksua sen roolin.”
Ja pöh. On puhdasta rasismia kuvitella, että meidän kantasuomalaisten oletukset tekevät Lähi-idästä tulleet islamisteiksi. Eivätkö Lähi-idästä kotoisin olevat ihmiset olekaan itsenäisiä ja ajattelukykyisiä ihmisiä, vaan pelkkiä meidän marionettejamme?
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä kirjoituksesta Heikki Patoniemi, minun katsannossani on käsite globaali kuitenkin vain synonyymi käsitteelle imperialismi.
Se on oikeastaan vain kääre – uusi pakkaus ja lempinimi imperialismille, millä väki saatiin ”rakastamaan” ja sitten alistumaan ylikansalliseen määräysvaltaan ja kohtaloonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Onnittelut loistokaaalla köyhyys – teorialla pääsit oikein Iltalehteen! Onneksi resim. Somalia on rauhallinen ja rikas maa jonka takia somaliyhteisö ei ole tällaisia tekoja Suomessakaan tehnyt täällä olonsa liki 30v aikana.
Totuus saattaa kuitenkin olla jotain muuta.
https://www.circa.com/story/2017/08/19/world/barce…
August 19, 2017 02:34 PM EDT
Police in Spain are investigating whether a Moroccan imam, who they believe is responsible for radicalizing the cell of young men who carried out the Barcelona attacks on Thursday, died in an explosion linked to the attacks.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi varmaan ollut aidosti vasemmistolaista analyysiä tutkailla Tanskan yhteiskunnallisia ja taloudellisia olosuhteita ssen jälkeen, kun tanskalainen oli ampunut kaksi poliisia Helsingissä. Tässä on vähän samaa tunnelmaa.
Esimerkiksi Syyriasta tuli valtamedian uutisoimana Suomeen 30 000 pakolaista, näin muistelen. Jos Marokkoa ja Syyriaa vertaillaan, niin ehkä samoilla mittareilla ei Syyriassa asiat ole paljon paremmin kuin Marokossa. Lisäksi tuo paljon suurempi populaatio olisi huomioitava todennäköisyystekijänä, jos haluaa taustoittaa jotain Suomessa tapahtunutta.
Marokkolainen ystäväni on kertonut, että moskeijoiden imaamit saavat valtiolta palkan. Kuningas on nimittänyt muutamia naisimaamejakin. Tämä saattaisi korreloida ylempänä kommenteissa mainittuun tekijään, että fundamentalistisemmat muslimit valikoituvat maahanmuuttajiin.
Sitten on pitkä merirosvohistoria, joka voinee vieläkin vaikuttaa väkivaltaisuutena. Valitettavan useinhan Euroopan alueella väkivaltaiseen islamilaiseen ilkivaltaan syyllistyneet ovat marokkolaistaustaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän sieltä afrikan puolelta europpa nähdä rikkaana mahdollisuutena.
Jos tätä mahdollisuutta ei suoda niin…
Ilmoita asiaton viesti
Kun kirjoittaja näyttää kaiken tietävän, kerro vielä miksi Suomessa ollaan erikoisen innoissaan päättäjien taholla ottamaan turv.p.hakijoita, joilla vähänkin on syytä ( muka ) sellainen saada, vaikka varmuudella on seuraukset olleet tiedossa?
Toinen dilemma: eikö meidän maamme , Suomen rajojen sisällä muutu hetki hetkeltä turvattomammaksi, on myös leipäjonot ja jostakin näiden muulta tulleiden oleminen pitää maksaa. Eikö meillä itsellä ala olla kaiken aikaa houkuttelevaa lähteä asumaan Eestiin, Puolaan tai Unkariin, jossa linja on toinen? Emme kuitenkaan saa varmaan pitkään pakolaisstatusta ellei tule sotatila ( venäjän ikuinen uhka ) tai toinen ja vakavampi Tsernobyl? Miten sitten on tikut ristissä nykyisten turvapaikanhakijoiden kanssa?
Uskotko todella, että Suomi selviää tästä?
Ilmoita asiaton viesti
Et ehkä huomannut, mutta kaksi asiaasi eivät liittyneet blogikirjoitukseen käytännössä mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä liittyivät siihen, kun kirjoittaja tuntuu tietävän kaiken… ja blogikirjoituksen ponnin ovat Turun iskut.
Ilmoita asiaton viesti
Globaali uusliberaali kapitalismi tai ateistinen sosialismi ovat tuontitavaraa useimmissa maailman maissa ja niissä on aina vahva kulttuuri-imperialistinen taso. Ei ole ihme, että riippumatta varallisuuden kehittymisestä, tuohon imperialistiseen kulttuuriosuuteen reagoidaan jossakin vaiheessa vahvasti ja usein vasta-ainekset kaivetaan sen maan tai kansan omasta perinteestä, jota pyritään elvyttämään. Sama ilmiö toistuu jopa vahvempana, kun väestö lähtee toimeentulon perässä vieraisiin maihin. Silloin omaa kulttuuriperimää vaalitaan hyvinkin hartaasti. Vierauden tunne ikäänkuin ylläpitää ja vahvistaa omaa kulttuuria, mistä juutalaiset ovat huippuesimerkki.
Islamissa on vahva sotaisen valloittava tai petollisen väkivaltainen ’assassin’-perinne ja viime aikoina sitä on pyritty hyödyntämään tiettyjen arabivaltioiden epävakauttamisessa. Tämä liittyy mm. Patomäen mainitsemiin raaka-ainesotiin. Sivutuotteena on syntynyt jihadistinen terrorismi ja sen soluttautuminen länteen pakolais- ja siirtolaisvirtojen mukana. Oma teoriani jihadistisen terrorismin synnystä on se, että se ei ole syntynyt puhtaasti islamilaisen kulttuurin tuotteena, vaan siihen on tarvittu lisäksi sekä manipulatiivisia että varustamiseen liittyviä toimenpiteitä, jotka tietyt läntisen supervallat ovat Lähi-Idässä masinoimiensa raaka-ainesotien myötä hyödyllisiksi katsomilleen islamistiryhmille suorittaneet. Lännen masinoimat loputtomat sodat ja vallankaappaukset ovat myös katkeroittaneet Lähi-Idän muslimiväestöä ja ne ovat tietenkin lisänneet jihadistien motivaatiota ”tuhota länsi”.
Fundamentalistinen islam on täytettä muslimitaustaisten kokemaan henkiseen tyhjiöön, minkä läntinen tai lännestä tuotettu materialismiin nojaava elämäntapa tuottaa. Tämä voi helposti radikalisoitua ja muuntua terrorismiksi, kun sitä ruokitaan Lähi-Idän konfliktialueilla syntyneiden taisteluryhmien omaksumilla äärimmäisen brutaalin jihadismin opeilla, joita nuo ryhmät tehokkaasti markkinoivat mm. netin kautta.
Patomäen ansiokas kirjoitus ehkä liioittelee materiaalisen elintason osuutta ja vähättelee henkisen ”oman” kulttuurin tai spiritualiteetin elintasosta riippumatonta tarvetta jihadismin tai muun yltiöfundamentalistisen islamin uuden leviämisen selittäjänä.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa jättää yritykset analysoida kovin tarkkaan islamististen hallintojen aikaansaannoksia. Tulos niillä on aina lähellä sitä minkä itse kykenet epätoivosta repimään.
#34 On arveluttavaa puoltaa harmaan talouden etuja missään, ei edes Marokossa koska se islam. Loppusumma siinäkin on kokonaisuutena miinusmerkkinen, vaikkakin jotkut yksittäiset tahot ja yksilöt saattavatkin luoda siinä elämänturvansa. Tietenkin maassa kuten Marokko, korruptio ja sharia ovat pitkälti mainitsemasi Espanjan kaltaisen kehityksen saavuttamisen esteenä, mutta sekin kulminoituu juuri islamiin.
Ongelma on islam niin siellä kuin heidän tuomanaan täälläkin: äärimmäisen sukupuoli- ym.- rasismin ja valehtelun oikeuttajana sekä väkivallan hyväksyjänä ja siihen kehottajana. Niistä on vaikeaa rehellisesti löytää mitään perustetta kerätä näitä ongelmavyyhtejä kaltaiseemme maahan internetajan kiihotusvapaudessa siitä puhumattakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Koivumäki kirjoitti: ”Kannattaa jättää yritykset analysoida kovin tarkkaan islamististen hallintojen aikaansaannoksia.”
Niin, onhan se vaarallista kun saattaisi ymmärrys lisääntyä eikä se ole kivaa jos on jo itselle kelvolliset ennakkoluulot.
Vai tarkoittaako Koivumäki itse ymmärtävänsä ja silloin on väärin jos muutkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma, jäljet kertovat, jäljet kertovat… lähinnä äärimmäisen älykkään mutta tyhmän sotapäällikön/hallitsijan rikotusta, sairaasta mielestä. Mielestä, joka aikaansai mekanismin, jolla tartuttaa kokonaiset kansat samaan sairauteen.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma, tuosta ymmärtämisestä vielä sen verran, että meillä on globaalisti nyt niin paljon tärkeämpiä asioita ymmärrettäviksi, että islamin osalta riittää kun ymmärrämme pitää sen tartuttamien ihmisten massamaahanmuuton estettynä.
Emme täällä saa antaa ymmärryksemme ajautua niinkin tyhjiin ajatuskuvioihin kuin joita jopa presidenttimme tarjoaa, että ”Jos suljemme Ruotsin vastaisen rajan niin sitten alkaa Venäjän raja vuotaa”, tai kuten Nazima Razmyar (Suomen afganistanilainen) väitti että ”Ei Suomi ole vain suomalaisten, ei Suomea kukaan omista”, vaikka se on ainoa järjellinen peruste pitää yllä Suomen valtiota (tohtori Halla-ahoa mukaillen).
Sitä on se ymmärtäminen jota me nyt tarvitsemme, että meillä suomalaisilla vastedeskin on ihmisarvo ja tasa-arvo sekä itsemääräämisoikeus. Ja että me valtiona ja kansana voimme pitää yllä myönteistä esimerkkiä ja vaikuttaa myönteiseen kehitykseen maailmassa jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä Koivumäki ei kuitenkaan määrittele mitä meidän tulee ja mitä saamme ymmärtää eikä edes aseta niiden tärkeysjärjestystä vaan kukin tehköön sen kohdallaan ihan itse, oman ajattelunsa perusteella. Etenkin kun alati laajeneva ymmärrys ei vie meiltä ihmis- eikä tasa-arvoamme eikä itsemääräämisoikeuttamme vaan antaa meille paremmat edellytykset ne säilyttää ja niitä käyttää (ja myös asettaa tri Halla-ahon muotoilut omaan arvoonsa).
Ilmoita asiaton viesti
Enkä vain ehkä vaan ehdottomasti en, vaan jokainen saa tietenkin määritellä mitä ikinä haluaa, vaikka tikkua sormessa ihan vapaasti elämänsä ehtoon loppuun saakka. Pyrin vain tuomaan esille sen näkökulman joka paistaa itsekullekin, jos sen vain haluaa nähdä. Lisähuomiona vielä, että mukailuni oli varsin vapaata sorttia, eikä siitä ole syytä kovasti muita raskauttaa. Sitä varten voi mennä vaikka lukemaan uusimman Perussuomalainen -lehden.
https://www.perussuomalaiset.fi/yhteystiedot/perus…
.
Ilmoita asiaton viesti